Factuurfraude

Hoe factuurfraude vermijden?

Jaarlijks zijn honderden bedrijven en consumenten slachtoffer van factuurfraude,
vaak voor zeer grote bedragen. Bij deze fraude vervalsen oplichters het rekening-
nummer op een factuur en betaalt de klant, zonder het te beseffen, de oplichters.
Daarom lanceert de overheid, samen met ondernemers- en consumentenverenigingen
en bpost, vandaag een preventiecampagne met belangrijke tips om niet in de val
te lopen.

Minister van Economie en Consumenten Kris Peeters: “Factuurfraude is pure oplichting en
moeilijk te bestrijden. Ik roep ondernemingen en consumenten op om de krachten te
bundelen en zo een dam op te werpen tegen deze vorm van oplichting. Ondernemers kun-
nen dit doen door het nummer van hun bankrekening(en) op al hun documenten te vermelden.
Consumenten vraag ik aandachtig te zijn en voor een betaling even de tijd te nemen om
het banknummer van de bestemmeling te vergelijken
.”

Minister van Kmo’s en Zelfstandigen Willy Borsus: “..”

Wat is factuurfraude?

Factuurfraude is fraude waarbij oplichters een factuur onderscheppen en het rekening-
nummer wijzigen
. Als de ontvanger deze aangepaste factuur betaalt, betaalt hij dus de
oplichters. De facturen worden onderschept in het postcircuit, bijvoorbeeld uit de rode brieven-
bussen van bpost, maar ook in postkamers van bedrijven zelf of bij particulieren. 
Meer en meer is er ook sprake van digitale factuurfraude: hierbij dringen oplichters vanop
afstand binnen in het informaticasysteem van een leverancier en passen het rekeningnummer
aan op facturatiemails.

Oplichters proberen alle soorten facturen te onderscheppen, maar het gaat vooral om
eenmalige betalingen van een groot bedrag
. Jaarlijks krijgen verschillende instanties en
organisaties honderden meldingen over factuurfraude. Uit de meldingen die de FOD Economie
dit jaar ontving, blijkt dat het over facturen van gemiddeld 12.000 euro ging, maar er zijn
gevallen bekend van minder dan 1.000 euro tot facturen van enkele honderd-
duizenden euro
.

Campagne ‘Hoe factuurfraude vermijden?’

De overheid bundelt de krachten met ondernemers- en consumentenverenigingen
en met bpost in de strijd tegen factuurfraude
. Samen lanceren ze vandaag de preventie-
campagne ‘Hoe factuurfraude vermijden?’ met eenvoudige maar belangrijke tips om niet
in de val te lopen
. De partners zijn: FOD Economie, UNIZO, UCM, VBO, Febelfin, bpost,
Bouwunie, BV-OECO, Ombudsdienst voor de postsector, Ombudsfin en de Benelux. 

Alle informatie over deze fraude en de tips zijn te vinden op de website: factuurfraude.belgie.be

Hieronder sommen we de belangrijkste tips uit de campagne op:



Betaal geen vervalste facturen: 3 tips voor klanten
  • Vergelijk het rekeningnummer op de factuur met het rekeningnummer op de bestelbon of 
    officiële website van de leverancier.

  • Wees extra waakzaam als een factuur een nieuw rekeningnummer vermeldt. Ook als het 
    de eerste factuur is die u ontvangt van een leverancier, neemt u best even de tijd het 
    rekeningnummer na te kijken vooraleer u betaalt.

  • Contacteer in geval van twijfel het bedrijf.




   Vermijd dat uw klanten een vervalste factuur betalen: 3 tips voor ondernemers

  • Plaats uw rekeningnummer niet alleen op uw facturen, maar ook op uw bestelbonnen
    en op uw website.
  • Vraag uw klanten het rekeningnummer na te kijken alvorens te betalen.
  • Vermijd meldingen op uw enveloppen, zoals de naam of het logo van uw bedrijf.



   Wat moet een klant doen als hij een vervalste factuur betaald heeft?

  • Contacteer zo snel mogelijk de betrokken banken (uw bank en de bank van
    het rekeningnummer naar waar u hebt overgeschreven) om de fraude te melden.
  • Meld het op meldpunt.belgie.be(optie “vervalste factuur”). Automatisch wordt uw
    melding doorgestuurd naar de politie en bpost zodat ze de melding ook kunnen
    onderzoeken.


Meer informatie over factuurfraude en hoe het te vermijden

Op de campagnewebsite lichten we het probleem toe, geven we tips om niet in de val te lopen
en helpen we slachtoffers op de juiste weg: http://factuurfraude.belgie.be

Koning Albert II-laan 8 bus 4, 1000 Brussel - Tel: 02 221 02 20 - Fax: 02 221 02 44 - E-mail: info@omps.be