Pakjestijd

 

 Pakjestijd: enkele tips

Een Nieuwjaars- pakket opsturen naar je kleinkind? Die fantastische sportschoenen aan een ongelooflijk lage prijs bestellen in China? Een geschenk krijgen van een vriend in Amerika? Zorgvuldigheid is het sleutelwoord.

Je bent de verzender

Als je wilt dat de chocolade, het centje en de warme sjaal veilig en tijdig bij je kleinkind aankomen:

  • Zorg voor een aangepaste verzendwijze. Alle post- en pakjesbedrijven bieden een heel assortiment aan van mogelijkheden om te verzenden. Kijk de algemene voorwaarden na.

Zo zijn er heel wat zaken die verboden zijn of slechts in bepaalde omstandigheden. Het centje voor je kleinkind kun je bijvoorbeeld niet zomaar versturen.

De prijs die je betaalt voor de verzending, bepaalt niet alleen de manier waarop een pakje behandeld wordt en of en hoe het traject van het pakket elektronisch kan gevolgd worden, maar ook de eventuele schadevergoeding.

  • Zorg voor een goede verpakking (ook binnenin) aangepast aan de inhoud (breekbaar, vloeibaar, bederfbaar…). Hou er rekening mee dat de pakketten een heel proces doorlopen: containers, sorteercentra, vrachtwagens… tot bij de distributeur. De verpakking en inhoud moeten tegen een stootje kunnen, gezien de vele stappen in het distributieproces.
     
  • Zorg voor een correct en leesbaar adres niet alleen van je kleinkind, maar vermeld ook duidelijk je eigen adres als afzender.  Vergeet daarbij niet het volledige adres, inclusief het busnummer (als  het een appartement betreft) te vermelden.
     
  • Zorg er voor dat je mogelijke dieven niet in verleiding brengt: de verpakking zelf, of de vermeldingen op de verpakking kunnen  een zending kwetsbaar maken. Een gsm versturen in de originele verpakking kan mensen op verkeerde ideeën brengen.
     
  • Zorg dat je het pakje tijdig verstuurt: pakjestijden zijn voor post- en pakjesbedrijven extra druk en zelfs weersomstandigheden kunnen roet in het eten gooien.
     
  • Woont je kleinkind buiten Europa? Hou dan ook rekening met de eventuele douanekosten en voorwaarden voor invoer in  het land van bestemming. Hou er ook rekening mee dat de termijnen van de pakjesbedrijven vaak slechts indicatief zijn, vooral voor afgelegen gebieden. Vermeld eventueel het telefoonnummer van je bestemmeling. Dit kan nuttig zijn voor het lokale pakjesbedrijf.

 

Je bent de bestemmeling

Wil je die fantastische sportschoenen uit China?

  • Zorg dat je weet van wie je koopten maak goede afspraken. Aanbiedingen die ‘te mooi om waar te zijn’, zijn dat dikwijls ook.

Weet dat:

  • de verkoper verantwoordelijk is voor de verpakking, de informatie en documenten die verplicht bij de zending moeten gevoegd worden. Het adres moet leesbaar zijn, de aangifte van de waarde correct.
  • de verkoper/afzender kiest in principe de manier waarop een pakje verstuurd wordt. Er zijn verschillende mogelijkheden, waarbij de prijs vaak bepalend is voor de behandeling en de eventuele schadevergoeding.
  • een eventuele schadevergoeding in eerste instantie aan de afzender toekomt.
  • je binnen een bepaalde termijn je betaling nog annuleren als je PayPal of je kredietkaart gebruikt.
     
  • Zorg, vooraleer je overgaat tot de aankoop, dat je weet hoeveel de uiteindelijke kost zal zijn. Hou rekening met de eventuele invoerrechten, BTW of andere kosten. Die zijn er zowel voor aankopen als geschenken. Deze kunnen verrassend hoog oplopen. Er zijn evenwel vrijstellingen, waardoor de zendingen niet moeten ingeklaard worden.

Als er moet ingeklaard worden, hou er dan rekening mee dat voor de berekening van de taksen en BTW, niet alleen de waarde van de inhoud, maar ook de transportkosten worden meegerekend, en ook eventuele kosten die de douaneagentschappen bij de inklaring van je goederen rekenen.

  • Zorg dat je geen verboden goederen aankoopt of opgestuurd krijgt. Daarop wordt toezicht gehouden door de douane. Merkschoenen uit China, worden vaak gecontroleerd op namaak. De douane houdt ze dan in voor controle door de merkhouder. Als je geluk hebt, zorgt dit enkel voor een vertraging. In het slechtste geval, worden ze vernietigd. Hiervoor is er geen schadevergoeding en  er kunnen zelfs extra kosten zijn voor vernietiging.

Naast verboden goederen (namaak, drugs, wapens…) zijn er bijvoorbeeld ookcontroles op de invoer van medicijnen, informatica, voedselveiligheid…

  • Zorg ervoor dat de werkelijke waarde van de inhoud is opgegeven. Dit geldt zowel voor aankopen als voor geschenken. De douane te slim af willen zijn door een te lage waarde op te geven om de kosten bij invoer te vermijden, is geen goed idee. Het kan een fikse boete opleveren.
     
  • Zorg ervoor dat als het pakket wordt geleverd, je het nakijkt op beschadigingen alvorens te tekenen. Als je beschadigingen vaststelt, (ook als ze pas bij opening worden vastgesteld) moet je dit onmiddellijk melden aan het betrokken bedrijf.
     
  • Zorg voor een goede brievenbus. Dat voorkomt problemen bij de uitreiking en verhoogt de veiligheid:
    • Vermeld je naam (namen), nummer en busnummer (voor appartementen)
    • Zet ze goed zichtbaar en aan de rand van de openbare weg (voor bpost een voorwaarde om uit te reiken, en bij afwezigheid of een groot pakket  een kaartje in de bus achter te laten).
    • Zorg dat de opening groot genoeg is en de bus diep genoeg om er een A4 in te doen zonder dat hij moet geplooid worden

 

 En als het fout loopt?

  • Hou alle bewijsmateriaal bij  en neem eventueel foto’s

Hou het aankoop- en betalingsbewijs zowel  van de inhoud als  de portkosten, het afgiftebewijs en/of het ontvangstbewijs goed bij. Ook de verpakking kan heel wat informatie geven over vertraging of beschadiging. Ook de binnenverpakking en de beschadigde inhoud kunnen helpen om uw klacht te ondersteunen.

  • Contacteer het betrokken post- of pakjesbedrijf en dien klacht in volgens de voorziene procedure.

Weet dat

  • je zowel de afzender als de bestemmeling een klacht kan indienen
  • je best een bevestiging vraagt van het indienen van je klacht
  • best meteen het bedrijf alle noodzakelijk informatie bezorgt
     
  • Indien er geen oplossing komt contacteer de Ombudsdienst 
    • Via website www.omps.be
    • E-mail: info@omps.be
    • Fax: 02 221 02 44
    • Ter plaatse: Koning Albert II Laan 8 bus 4, 1000 Brussel

Voor meer informatie bel naar:  02 221 02 20


 

 

Koning Albert II-laan 8 bus 4, 1000 Brussel - Tel: 02 221 02 20 - Fax: 02 221 02 44 - E-mail: info@omps.be